Tuesday, April 2, 2013

pejuang melayu

selesai sesi melepak ngan Joe td di taman desa. mcm2 cerita keluar bila borak. start dari cerita rumah, anak bini, henfon, kawen, bisnes, sampai la ke bab politik.tp bab politik yg dibincangkan kali ni agak membuka otak aku berfikir.. ada betol jugak apa yg Joe ckp tu. sebagai org bisnes maybe tu cara dia pikir.. lgpon bini dia pon chinese yg berkerja bwh dia. so bg aku kalo nk borak pasal bisnes, ni mmg field dia.

dari sudut pandangan dia, mmg dia ngaku ekonomi skrg mmg chinese conquere.dari bwh ke atas kiri kanan mmg kaum tu yg menguasai ekonomi malaysia. dan diorg ni mmg racist. ni bkn nya utk batu api perkauman ke ape. tp ni la reality. kelebihan Joe sebab isteri dia mmg keturunan cina, so dia mmg melalui pengalaman ni sendiri.

sebagai contoh kalo dia sendiri yg g kedai spek.. harga yg ditawarkan let sy la rm500. kalo isteri dia pergi ke kedai yg sama dgn salesman yg sama, isteri dia bley dpt harga rm250. sebab harga modal ialah rm125. so xkn la salesman nk bg hrga modal plak kan? nampak x permainan kat situ?

tu dari segi ekonomi.. cuba bayangkan dari segi politik. sekiranya hak keistimewaan melayu dihapuskan.. dan tiada lagi tanah reserve melayu, tiada lagi lot rumah bumiputera, tiada lagi ASB, dan mcm2 lg.. agak2 lg 10 tahun, di mana kaum melayu di malaysia ni? cuba bg contoh pemimpin yg betol2 memperjuangkan melayu sekarang ni. siapa? mahathir? yup aku mmg sokong jawapan tu. bg aku mahathir ialah pejuang melayu.. tp kita kena ingat, di zaman mahathir la byk wujud nya budaya rasuah san kronism. so siapa lg kita nk harapkan? 

kalo diikutkan mmg cina di malaysia ni ada yg DAP ada yg MCA. nmpak mmg diorg x sehaluan.. tp hakikatnya mereka bersatu atas nama kaum mereka. mereka ttp bantu membantu walopon berbeza politik.. sbb mereka bangga dan kaum mereka.melayu plak mcm mana?sudah la berbeza politik. nk bersatu jgn harapla.. tikam sana tikam sini. fitnah sana fitnah sini sbb nk jatuhkan lwn masing2.. bila seorg melayu jatuh, cina tepuk tgn. siapa yg untung? pikirkan lah. 

betol kata mahathir.. melayu mudah lupa.. sbb apa? sbb mmg sikap tu yg tertanam dlm jiwa melayu sejak azali. tp jiwa fighter tersemat dlm jiwa org cina.. sbb tu org cina fight utk klhkan melayu.. aku ckp ni bkn nk kata aku bangga sgt dgn cina.. tp aku nk sedarkan kaum aku supaya bangkit. kita bkn kaum yg lemah. kita pernah klhkan penjajah yg kuat suatu masa dulu. kita pernah bangkit dri kekalahan dulu.. jgn lupa tu..

so siapakah pemimpin yg btol2 memperjuangkan bangsa kita? kita tuggu jela PRU 13 nant mcm mana..

No comments:

Post a Comment